Kouzelné město Bagan

Téměř ve středu Barmy na březích řeky Irravádí se rozkládá starověké město Bagan. Bylo založeno v druhém století našeho letopočtu a největšího rozkvětu se dočkalo mezi 11. a 13. stoletím, kdy bylo hlavním městem království Pagan. Na zdejší planině postupně vyrostlo přes 10 tisíc pagod a buddhistických chrámů, z nichž se mnohé dochovaly až do dnešní doby.

Bagan je dnes hlavní turistickým cílem v zemi, kde se cestovní ruch zatím rodí. Za vjezd do města se platí poplatek 25 000 Kyatů- cca 20 USD. Podle některých zdrojů jde údajně pouze minimum z vybírané částky na správu oblasti a většina peněz prý končí v kapsách vládních elit. Co je na tom pravdy těžko zjistíme.

Území archeologických vykopávek je opravdu rozsáhlé, na rozloze 13 x 8 km můžete obdivovat jak malé chrámy a rozvaliny, tak i monumentální pagody, ze kterých je úžasný výhled na nekonečnou planinu posetou stovkami staveb. Nejvíce lidí zde potkáte při východu a západu slunce. Pokud vám nevadí davy hlasitých turistů, vyšplhejte si na nějakou větší pagodu, odkud je lepší výhled. Pokud preferujete intimnější zážitek, najděte si své místečko na vrcholu menší stavby, kde vás nikdo jiný nebude rušit.

My do Baganu míříme od jezera Inle. Cesta byla náročná a trvala asi 6 nebo 7 hodin. Z okénka minibusu jsme mohli sledovat barmské ženy, jak budují novou asfaltovou cestu neuvěřitelným způsobem – ručně roztloukaly kamení a v sudech vařily asfalt, který následně na kameny nalévaly. Míjeli jsme plantáže banánů a podzemnice olejné, projížděli oblastmi zasaženými povodněmi.

Do Baganu jsme dorazili navečer a po vysilující cestě jsme vzali zavděk pohodlnou postelí v hostelu nedaleko starého města.

Druhý den ráno po snídani si půjčujeme kola. Záhy přicházíme na to, že to není nejlepší nápad. Území vykopávek je protkáno sítí písečných cest. Spojení úmorného vedra a prokluzujících kol v písku není úplně to, co by člověk ocenil. Hledáme si cestičky mezi pagodami až konečně nacházíme tu „naši“. Ve svitu baterky prozkoumáváme vnitřní výzdobu a po schůdcích vystupujeme až do vyššího patra, odkud pozorujeme okolní krajinu. Čas se tu pro nás zastavuje, vnímáme opojnou svobodu a samotu. Jsme tu jen my dva (vlastně tři)! 🙂

Celé odpoledne strávíme projížděním po rozlehlé planině a zdaleka není v našich silách celou plochu obsáhnout. Navečer míříme do centra města a k řece Irravádí, jejíž hladina je klidná a zrcadlí noční oblohu.

Následující den jsme rozumnější a kola měníme za elektromotorku (!), která sice nemá bůhvíjaký výkon, ale s přehledem zvládá písečné cesty, na kterých jsme předchozího dne málem nechali duše (i ty člověčí). Jedním z cílů je tentokrát buddhistický chrám s majestátní zlatou pagodou, jejíž kopule se blyští daleko do krajiny. V klidném stínu její zahrady se skrýváme před dotěrnými slunečními paprsky.

Během stovek let, kdy pagody krášlí tuto krajinu, jimi prošli a klaněly se stovky tisíc lidí, ovšem pouze jediný návštěvník zde vydržel po celou dobu jejich života – až se vám nad hlavou ozve jemný pískot a ucítíte nápadný zápach linoucí se z temných chrámových zákoutí, vyrušili jste jediného stálého obyvatele těchto míst – netopýra nebo jeho většího a děsivějšího příbuzného kaloně.

Daleko dravější jsou ale místní stánkaři, kteří u větších pagod rozkládají své zboží a loví nebohé turisty. Zejména tradiční Barmské loutky či slunečníky jsou velikým lákadlem, nám uhranul spíše vychlazený Srajt (čti Sprite).

Původně plánované dva dny v této oblasti jsem o další dva prodloužili a rozhodně nelitovali. Bagan je právem jeden z divů Barmy a vynechat ho by byl neodpustitelný hřích!

* A stihli jsme ho v celé své kráse opravdu na poslední chvíli – necelý měsíc po naší návštěvě postihlo tuto oblast silné zemětřesení, které razantně změnilo charakter většiny památek.